2024.10.02.
Written by tamas
A HR-ben számos olyan munkajogi probléma merülhet fel, amit belsőleg már nem vagyunk képesek megoldani vagy egyszerűen nem tudunk tisztán látni egy adott helyzetet. Természetesen, a kisebb, mindennapi kérdéseket, mint a munkaidő vagy szabadság kezelése, a vállalat HR osztálya is képes megoldani, azonban a komplexebb vagy vitás helyzetek, mint például az elbocsátások vagy fegyelmi ügyek már speciális szaktudást igényelnek.
Hova, kihez forduljunk ilyenkor? Honnan szerezhetünk megfelelő információt? Adott esetben egy, netán több külső szakember segítségére is szükségünk lehet? Többek között ezekre a kérdésekre kereste a választ a HR Terasz adásában Fata László, moderátor a vendégeivel:
- Ács Lászlóval – HR szakértő, GEWAR CEE Kft.
- Máriás Attilával – munkaügyi szakértő, ügyvéd, munkajogász
- Erzse Tiborral, CEO – OLM Rendszer
2024-ben a leggyakoribb HR-es munkajogi kérdések, kihívások
A HR-es munkajogi kihívások megoldásában az első lépés a probléma pontos azonosítása. Gyakran előforduló kérdések közé tartoznak a munkaszerződések jogszerűsége, a felmondások kezelése vagy a munkaidő szabályozása. De ezeken túlmenően minden időszaknak vagy évnek is megvannak a maga sajátos kihívásai.
Az adás vendégeitől megtudhattuk, hogy 2024-ben milyen problémával szembesülnek a cégek. Ács László elmondta, hogy egy azonos évben nemcsak azt kellett megélni, hogy a HR szakemberek is egyre kevesebben vannak, de az alkalmazottak között komoly munkaerőhiány is van. Egy ilyen egybeesés nagyon ritkán fordul elő. Továbbá azt is megtudhattuk tőle, hogy van olyan cég is, aki azon gondolkodik, hogyan tudja a leépítéssel megőrizni a tudás tőkét vagy például, hogy a munkaerőhiányt a jelenlegi munkanélküliség sem tudja pótolni. De ez még nem minden!
- Máriás Attila a következőkkel egészítette ki a ’24-es kihívások körét:
- külföldiek foglalkoztatása
- jogviszony megszüntetése
- munkaidőszervezés, hatékonyságnövelés
- visszaélés bejelentésnek a szabályozása
- digitalizáció kérdésköre.
A bővebb listát és mindenről bővebb információt az adásban hallhatunk. A problémák megoldásához pedig felvetődik egy fontos kérdés, hogy…
…honnan szerezhetünk megbízható információkat?
Megbízható információkat több forrásból is szerezhetünk. Elsődleges támpontként szolgálhat a Munka Törvénykönyve és az ahhoz kapcsolódó jogszabályok ismerete, melyeket elérhetünk a magyarorszag.hu vagy a njt.hu honlapokon. További hiteles információforrások a szakszervezetek és szakmai szervezetek honlapjai, mint például a Magyar Szakszervezeti Szövetség (MASZSZ) vagy a HR-es szakmai egyesületek.
Azonban az adás vendégei felhívták a figyelmet arra, hogy az interneten a sok jó és hasznos információ mellett rengeteg nem megbízható, fals dologgal is találkozhatunk, ezért, ahogy Erzse Tibor fogalmazott:
„…médiás anyagokkal lehet találkozni interneten és nagyon nagy szakértelemmel kell rendelkeznie annak a személynek, aki ezt elolvassa.
… annak érdekében, hogy egy normális szervezetre vonatkozó információhoz tudjon jutni valaki, és testreszabottan, azt meg kell nézni. Tehát azon tanácsadónak többet kell tudni, hogy működik az a szervezet.”
Persze az interneten túl olyan helyekről is tájékozódhatunk – ahogy dr. Máriás Attila elmondta – mint a szakmai közösségek, szaklapok, szakkönyvek vagy előadások. Esetleg személyesen szakértő tanácsadótól vagy Facebook csoportokból.
Ezek mellett Ács László viszont egy nagyon lényeges dologra világított rá. Bármilyen probléma merüljön fel egy közép vagy nagyvállalatnál:
„Sajnos nincsenek olyan benchmark központok, olyan információs lehetőségek, amik autentikus információt adnak bizonyos kérdésekben…”
Milyen szakemberhez fordulhatunk segítségért?
Az adásban arról is szó esett, hogy mi a különbség a különböző szakértők között, mint az ügyvéd, a munkaügyi tanácsadó vagy a HR szakértő. Ebből következően az is kirajzolódott, hogy bizonyos esetekben mely hozáértő lesz a legmegfelelőbb segítség a kihívások megoldásához.
Például szerződések megírásához, javításához vagy egy munkaköri leíráshoz egy ügyvédhez célszerű fordulnunk, míg a munkaidő adatokkal kapcsolatban a munkaügyi szakértő lesz a mi emberünk. Egy HR szakértőtől azonban már elvárják a cégek, hogy például ne csak jogi tényállásokat közöljön, hanem konkrét megoldásokat biztosítson, hiszen ő a szervezettel is foglalkozik.
És hogy pontosan miben rejlik még a szakemberek különbsége? Mire kell odafigyelni, amikor szakértőt választunk? Mindez és még sok hasznos információ, illetve érdekes gyakorlati példák derülnek ki az adásból, amiért mindenképp érdemes visszanézni.
Ha érdekel a teljes műsor. Társoldalunkon a HR Teraszon díjmentesen tudod megnézni a tudástárban itt.
Szerző: Pataki-Magyar Gabriella