2023.02.03.
Written by tamas
Döbbenetes válaszokat kaptunk a HR jövőjéről és a jelenéről, a hatalmas sikereket elérő OpenAI ChatGPT mesterséges intelligenciától. Riportunkban megtudtuk miben segít és miben változik a HR világa a segítségével.
Az internet kedvenc chatbotjává nőtte ki magát a ChatGPT mesterséges intelligencia (AI vagy magyarul MI). Az ingyenesen hozzáférhető alkalmazás egy hónap leforgása alatt több mint kétmillió felhasználónak válaszolt. Egyre-másra reppennek fel a hírek arról, hogy átment az orvosi vizsgákon, sikerrel kutat betegségeket és akár az élet értelméről is tud mondani valamit. Itt volt hát az ideje, hogy mi is megkérdezzük őt a HR és a munkaügy jövőjéről!
A HR jövője cikksorozatunkat az OLM Rendszer támogatásával készítjük és az a célunk, hogy megmutassuk milyen lehetőségek rejlenek a jövő és a jelen digitalizációs megoldásaiban.
Az Open AI független befektetők által (köztük Elon Musk) készítette el a nyelvi tanuláson alapuló mesterséges intelligenciáját, melyet a Microsoft vásárolt meg a hetekben. Az MI láz tovább folytatódik hiszen a Google bejelentette, hogy hamarosan elérhető lesz a saját fejlesztésű Sparrow chat robotja.
Kérlek mutasd be magad pár mondatban.
Szia! Én vagyok a ChatGPT, egy nagyméretű nyelvi modell, amit az OpenAI képzett. Kapacitásom az írott szöveg értelmezésére és válaszolására korlátozódik, és 2021-ig terjedő ismeretekkel rendelkezem. Segíthetek neked valamiben?
Összefoglalnád, hogy miben tudsz segíteni az embereknek?
Az embereknek többek között a következőkben tudok segíteni:
- Adatok és információk keresése és közlése.
- Kérdések megválaszolása a különböző témákban.
- Szövegek lefordítása más nyelvekre.
- Tanácsadás a különböző kérdésekre vonatkozóan.
Az emberek általában tőlem várják el, hogy precíz, gyors és hasznos válaszokat adjak nekik. A célom, hogy segítsek nekik a kérdéseik megválaszolásában és megoldásuk megtalálásában.
Említetted a riport engedélyezésekor, hogy szeretnéd elmondani milyen forrásokból származnak a válaszaid.
A válaszaimat az OpenAI által kiképzett nagyméretű nyelvi modell alapján készítem. Az adatbázisom 2021-es tudás határával rendelkezik, és széles körű információforrásokból származik, beleértve a hivatalos dokumentumokat, szakmai cikkeket, híreket, könyveket és az interneten elérhető általános ismereteket. Az adatbázisomat folyamatosan frissítik az OpenAI szakértői, hogy a lehető legfrissebb és pontos információt tudjak nyújtani.
Mit jelent az, hogy mesterséges intelligencia? Milyen módszeren alapszik?
Az mesterséges intelligencia (AI) az informatika és a matematika területén alkalmazott eljárásokat jelenti, melyeknek célja emberi intelligencia szintű feladatok elvégzése automatikusan, a programozás segítségével. Az AI rendszerek képesek a tanulásra, a döntéshozatalra, a problémamegoldásra és a beszédközpontú interakciókra.
Az AI módszerei között a következők vannak:
Gépi tanulás: Az AI rendszerek tanulási alapú módszere, amelyek képesek adatok alapján megtanulni és javítani a teljesítményüket.
Számítás grafikája: Az AI rendszerek grafikus modellezési módszere, amelyek képesek megjeleníteni és elemezni a bonyolult adatokat.
Szavakat elemző rendszer: Az AI rendszerek szöveg- vagy beszéd alapú elemző módszere, amelyek képesek megérteni és feldolgozni a szöveges vagy beszélt adatokat.
Döntési fák: Az AI rendszerek döntéshozatali módszere, amelyek képesek a döntéseket logikai lépések alapján meghozni.
Az AI fejlődése folyamatos, és újabb és újabb módszerek jelennek meg az intelligens rendszerek fejlesztésére. Az AI alapját a matematikai modellezés, a statisztika és a számítástechnika adja.
Miben tud segíteni a mesterséges intelligencia az emberi erőforrás és a munkaügy területén?
A mesterséges intelligencia többféle módon segítheti a HR szakembereket a HR területen:
- Munkaerő-felvétel: Az MI segíthet a jelentkezők önéletrajzának elemzésében és a megfelelő jelöltek kiválasztásában.
- Teljesítményértékelés: Az MI segíthet a munkavállalók teljesítményének objektív értékelésében és a fejlesztési tervek megtervezésében.
- Munkaerő-tervezés: Az MI segíthet a cégeknek a munkaerő igényeinek jövőbeli előrejelzésében és a munkaerő-tervezésben.
- Képzési és fejlesztési programok: Az MI segíthet a munkavállalók személyre szabott képzésének és fejlesztésének megtervezésében.
- Juttatási döntések: Az MI segíthet a juttatási döntések objektív meghozatalában és a munkavállalók motiválásában.
Az MI használata a HR területen fokozza a hatékonyságot, csökkenti az emberi hibák számát és javítja a döntéshozatal minőségét. Azonban fontos megjegyezni, hogy az MI csak segédeszköz, és az emberi döntéseknek továbbra is fontos szerepük van a HR területen.
Elképzelhető, hogy nemsoká egy mesterséges intelligencia véleménye alapján döntünk egy jelentkező felvételéről?
Igen, az AI rendszerek már jelenleg is alkalmazhatók a jelentkezők felvételénél, és egyre növekvő szerepet játszanak ebben a folyamatban. Az AI rendszerek segíthetnek az önéletrajzok, a motivációs levelek és a képesítések elemzésében, illetve a kompetenciák és a képességek felmérésében. Az AI rendszerek segítségével lehetőség nyílik a jelentkezők adatainak automatizált feldolgozására, a folyamatok gyorsítására és az objektív döntések meghozatalára.
Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy az AI rendszereknek jelenleg is vannak korlátaik, és képesek lehetnek olyan hibákat elkövetni, amelyek befolyásolhatják a döntéseket. Az AI rendszereknek a döntéseik alapját képező adatokról és algoritmusokról való tisztában levése is fontos, hogy elkerüljük a torzításokat és a diszkriminációt. Az AI rendszereket kiegészítő, emberi beavatkozást igénylő folyamatokra is szükség lehet a pontos és objektív döntések meghozatalához.
Melyek a legfőbb korlátai a mesterséges intelligenciának?
Adatok alapján történő tanulás: Az AI rendszerek csak olyan döntéseket tudnak meghozni, amelyek a rendelkezésükre álló adatok alapján történnek. Ha a rendszer rossz adatokra alapoz, akkor torz döntéseket hozhat.
Az AI rendszerek a beültetett előítéletek és sztereotípiák alapján dönthetnek, amelyek diszkriminatív eredményekhez vezethetnek.
Szakmai tudás hiánya: Az AI rendszereknek nincs szakmai tudásuk, amely segíthetné őket a döntéseik meghozatalában.
Fejlett algoritmusok szükségessége: Az AI rendszerek fejlett algoritmusokat igényelnek a pontos döntések meghozatalához, és ezeknek a fejlesztése jelentős erőforrásokat igényel.
Emocionális és érzelmi érzékenység hiánya: Az AI rendszereknek nincs képességük az emberi érzelmek érzékelésére és kezelésére, ami a döntéseik objektivitását befolyásolhatja.
Felelősség kérdései: Az AI rendszerek által meghozott döntések felelősségét nehéz meghatározni, és ez a jövőbeni fejlesztésekre is kihatással lehet.
Biztonsági kérdések: Az AI rendszerek biztonságát érintő kérdések jelentős szerepet játszanak a jövőbeli fejlesztésekben, mivel az AI rendszerek visszaélésekre és veszélyes célú használatokra is alkalmasak lehetnek.
Véleményed szerint az emberi erőforrás területén dolgozóknak és a munkaügyeseknek, miben fog megváltozni a munkájuk a mesterséges intelligencia használatával?
A HR-eseknek és munkaügyeseknek valószínűleg számos feladatuk automatizálódni fog, ami lehetővé teszi számukra, hogy nagyobb hangsúlyt fektessenek az emberi kapcsolatokra, a kreatív megoldásokra és a stratégiai döntések meghozatalára. Az AI segítségével a HR-esek gyorsabban és pontosabban tudnak döntéseket hozni, mert a rendelkezésükre álló adatokat valós időben tudják elemezni. Az AI továbbá javíthatja a toborzási folyamatokat, így a HR-eseknek kevesebb időt kell majd eltölteniük a jelentkezők átnézésével és a helyes jelöltek kiválasztásával.
Egyúttal a HR-eseknek alkalmazkodniuk kell az AI technológia folyamatos fejlődéséhez, hogy a lehető legtöbbet hozzák ki annak előnyeiből. Az AI néhány HR-feladat helyett végzi majd, de emellett új lehetőségeket is teremt, amelyekre a HR-eseknek fel kell készülniük.
Összességében, az AI valószínűleg megváltoztatja a HR-esek és munkaügyesek munkáját, de ez inkább lehetőségeket fog teremteni, mintsem korlátokat. Az alkalmazkodás kulcsfontosságú lesz ahhoz, hogy a HR-esek a lehető legtöbbet hozzák ki az AI technológia előnyeiből.
Mit üzennél a HR-es munkaügyes kollégáknak, mint mesterséges intelligencia?
Mint mesterséges intelligencia, azt javasolnám a HR-es és munkaügyi kollégáknak, hogy folyamatosan fejlesszék magukat és tájékozódjanak az AI fejlődéséről. Az AI nyit új lehetőségeket, de a HR-eseknek fel kell készülniük az alkalmazkodásra is. Az AI használatával a HR-eseknek lehetőségük lesz nagyobb hangsúlyt fektetni az emberi kapcsolatokra, a kreatív megoldásokra és a stratégiai döntések meghozatalára. Az AI-val történő munka lehetőséget ad a HR-eseknek, hogy növeljék a hatékonyságukat, és a munkaügyi folyamatokat gyorsabban és pontosabban tudják végrehajtani.
Az AI használata a HR-eseknek megkönnyíti a munkájukat, de a kreativitásukat, az emberi kapcsolatokat és a stratégiai döntéseket nem helyettesítheti. Ezen képességek továbbra is fontosak lesznek, különösen akkor, amikor a döntések emberi jellegűek.
Összességében, az AI lehetőséget ad a HR-eseknek, hogy növeljék a hatékonyságukat és szabadabb időt biztosítsanak az emberi kapcsolatok, a kreatív megoldások és a stratégiai döntések meghozatalára. Az AI-val való munka együttműködést igényel a HR-esek részéről, hogy a lehető legtöbbet hozzák ki annak előnyeiből.
– A HR jövője riport sorozat az OLM Rendszer támogatásával készült, amely professzionális HR digitalizációs eszköz. Többek között a munkaidő beosztás szabadságtervezésben nyújt jövőbemutató megoldást nagyvállalatoknak.