A home office vagy az irodai munkavégzés működik jobban - Munkaügyi Fórum
A home office vagy az irodai munkavégzés működik jobban?

2024.01.15.

Written by viktor

Bár a fejlett technológiának köszönhetően a munkavállalók hatékonyan tudnak dolgozni és együttműködni távmunkában is, mégis fontos hangsúlyozni az irodai környezet szociális és kreatív szempontjait, amelyeket a home office esetén nehéz reprodukálni.

Mikor és milyen feltételek mellett működhet jól az otthoni munkavégzés? Mikor van minden esetben szükség az irodai jelenlétre?

A HR Terasz 2024. évi első adásában Fata László moderátor vezetésével dr. Békés-Navratil Zsuzsa (JCDecaux Hungary – HR Vezető) és dr. Blaski Judit (Support Services Group Europe Zrt. – EMEA HR Director) ezzel kapcsolatban osztották meg velünk személyes tapasztalataikat és meglátásaikat.

A home office sem fenékig tejfel

Annak ellenére, hogy a home office kiváló lehetőségeket kínál a munkavállalóknak a rugalmas munkaidőbeosztás és a kiegyensúlyozottság tekintetében, számos hátránnyal is járhat.

dr. Békés-Navratil Zsuzsa szerint vannak olyan helyzetek, amikor szükség van az otthoni munkavégzésre és ez egy működőképes kompromisszum tud lenni a munkáltató és a munkavállaló között. Azonban azt is kihangsúlyozta: „ha valaki azt gondolja, hogy a home office-ban dolgozás munkavállalóként csak pozitívummal jár, szerintem az téved.”

Ami abszolút helyénvaló már csak azért is, mert emberként társas lények vagyunk és kihívást jelent a szociális izoláció, a közösség hiánya, amely hatással van szellemi és lelki jóllétünkre, nem mellesleg fontos a csapatmunkához, a kreativitáshoz és a motivációhoz.

Az alkalmazottaknak nehezebb lehet azonnal reagálni az esetleges változásokra vagy problémákra és sok esetben összemosódik a munka és a magánélet, nem beszélve az ideális munkavégzési feltételek esetleges hiányáról.

dr. Békés-Navratil Zsuzsa munkáltatói szempontból nézve azt is megemlítette, hogy a vezetőkre olyan jellegű többlet feladat és felelősség hárul a home office esetében, amivel nem biztos, hogy meg tudnak küzdeni.

Hogyan működhet jól az otthoni munkavégzés?

A home office esetében nem csak egy dedikált munkaterület és a rendszeres napirend kialakítása fontos, de munkáltatói oldalról elengedhetetlen a közösségépítés, valamint szükség lehet bizonyos feltételek megszabására a hatékony és kontrollálható munkavégzés érdekében.

dr. Blaski Judit elmondta, hogy náluk van egy kétoldalú megállapodás az alkalmazottakkal és azt is részletesen kifejtette, melyek azok a kritériumok, amiknek a munkavállalóiknak meg kell felelnie ahhoz, hogy otthonról megfelelően tudják végezni a munkájukat.

dr. Békés-Navratil Zsuzsáék cégében például kifejezett elvárások nincsenek, azonban azt fontosnak tartják, hogy aki máshonnan végezné a munkáját nem pedig otthonról, ő ezt mindenképpen jelezze a vezetőség felé, illetve, hogy a dolgozók a videós megbeszélések során mindig kapcsolják be a kamerát.

Mikor van szükség az irodai munkavégzésre?

Munkavégzés szempontjából az irodai jelenlét elengedhetetlen akkor, amikor bizonyos munkakörök, projektek vagy munkafolyamatok esetében szükség van:

  • a szoros együttműködésre,
  • az azonnali kommunikációra,
  • közös problémamegoldásra,
  • személyes egyeztetésekre, meetingekre,
  • szakmai segítségre,
  • vagy olyan infrastruktúrára, munkaeszközökre, ami otthonról nem megoldható.

Munkavállalói szempontból – ahogy az adás vendégei is elmondták – teljesen egyén függő, hogy a dolgozók milyen esetekben igénylik az irodai vagy az otthoni munkavégzést. Ebben szerepet játszik többek között a személyiségük, az élethelyzetük és a lakhelyük.

dr. Békés-Navratil Zsuzsa elmondása szerint, ők veszítettek már el jelöltet azért, mert náluk csupán 1 nap home office lehetőség áll fenn. Viszont pont emiatt nyertek is munkaerőt, mert van, aki kifejezetten nem szeret vagy nem tud otthonról dolgozni.

dr. Blaski Juditék alkalmazottainak a legfőbb prioritása például az állandó otthoni munkavégzés. Ők pont ezért lojálisak a céghez és nem mennek el még annak ellenére sem, még ha máshol magasabb bért is kapnának, de más feltételek (irodai vagy hibrid munkavégzés) mellett.

Nos, hogy az irodai munkavégzés, a teljes home office vagy a hibrid megoldás-e a legjobb egy vállalatnak, erre nincs bombabiztos recept. Hiszen ahogy az adásból is megtudhattuk, ebben rengeteg tényező szerepet játszik a vezetőségtől kezdve a külső körülményeken át a munkavállalói igényekig.

Ami viszont biztos, hogy nagyon hasznos és érdekes tapasztalatokat és gondolatokat hallhattunk ezzel kapcsolatban a HR Terasz adásában, amit mindenképpen érdemes visszanézni. Itt tudod megtekinteni.

Szerző: Pataki-Magyar Gabriella

Munkaügyi naptárak segédanyagok ingyen a Mnkaügyi Fórumtől-banner-2024-1200x628